האח הגדול: גישות למצלמות אבטחה בעסקים

כולנו מכירים כבר את המצלמה הממונעת, זו המככבת בתוכנית הטלוויזיה ‘האח הגדול’ ומצלמת באיכות HD מרהיבה כל אירוע שקורה בבית האח. אך מחוץ לאח אנו פוגשים במצלמות אבטחה כמעט בכל חנות בקניון או שטח ציבורי ואם אנו מנהלים עסק הדורש אבטחה, ודאי  נשקול גם אנחנו להציב מצלמות.

אחת השאלות הראשונות הניצבות בפני כל עסק היא מה המטרה שלשמה החליט  להתקין את מערכת המצלמות. הסיבות להתקנת מערכת מצלמות הינן שונות ומשונות אך באופן קטגורי השפעתן על מערכת המצלמות תתבטא בחלוקה לשתי גישות עיקריות:

המצלמה של האח הגדול – PTZ HD של SONY

גישת האבטחה וההקלטה – גישה זו דוגלת באבטחת העסק מפני גניבה, פחת ואובדן מלאי ודוגלת בהקלטת כל אזורי החנות באמצעות מספר מצלמות סטטיות בדגש על איזורים רגישים כגון הקופה, הכניסה, המחסן וכו’. בשל ריבוי הזוויות מבטיח הלקוח כיסוי מירבי של החנות והקלטה של כל מה שמתרחש.

עובדי החנות מנסים לעיתים ללמוד את האזורים “המתים:” בין מצלמה למצלמה אך אם מערך מצלמות המתוכנן ע”י איש מקצוע ניתן לכסות את כל אזורי החנות ואף להסתיר חלק מהמצלמות. מפני שמספר המצלמות גבוה יותר, בוחרים רבים מהלקוחות לרכוש מצלמות אנלוגיות זולות יותר, אך כיום בשל ירידה משמעותית במחירי מצלמות הרשת ואיכותן הגבוה בהרבה, אנו ממליצים לרכוש מצלמות רשת גם עבור עסקים הדוגלים בגישה זו.

גישה זו מאפשרת גם שימוש בטכנולוגיות של אנליטיקה מהתמונה המשודרת. התראות אוטומטיות על גנבות, אירועים חשודים, ספירת אנשים, זמני תגובה בצוות המכירות בחנות ועוד.

גישת הבקרה – גישה זו מיועדת להוות אמצעי ניהולי ומאפשרת מעקב בזמן אמת אחר גורמים חשודים בחנות ואחר צוות החנות. מדובר בשיטה המבוססת על מצלמת רשת ממונעת המאפשרת לצופה לשלוט במצלמה. מצלמות  PTZ (Pan Tilt Zoom)  מאפשרות שינוי זווית המצלמה למעלה למטה לצדדים וגם התמקדות באמצעות זום מובנה.

גישה זו מתאימה לארגונים בהם יש אדם האמון על צפייה במצלמות ויכול לקבל החלטות בזמן אמת ואף לצור קשר עם צוות הסניף. יתרונה הגדול של השיטה הוא בתחושה של הצוות  כי קיים משהו הצופה בצעדיו ומנטר את פעילותו בסניף. ברוב המקרים אנו מוצאים שברשתות בעלות מספר רב של סניפים אין אדם הצופה בזמן אמת ולכן אין מי שיכוון את המצלמה. בהעדר אדם האמון על צפייה במצלמות וללא מצלמות סטטיות  יוחמצו אירועים חשובים בהקלטה

בחנויות גדולות יותר כגון חנויות כלבו או מחסני אופנה אנו ממליצים לרוב על שילוב בין הגישות בכדי ליהנות מכל היתרונות, לצמצם את אובדן הסחורה, לתפוס גנבים, להגביר את יעילות צוות המכירות ולהקליט הכל לעת הצורך.

ניתן כמובן לשלב בין הגישות ולהתקין בנוסף למצלמות קבועות עם מערכת הקלטה גם מצלמות PTZ ממונעות.

בחירת הגישה הנכונה והתקנת המצלמות בהתאם הנן רק חצי הסיפור. ברבים מהעסקים אותם ביקרתי מצאתי מסכי בקרה שנראים כמו לוח דמקה. חלק מהמצלמות עובדות ומשדרות תמונה וחלקן כבויות והמשבצת שלהן שחורה. זאת מפני שמערכות מצלמות דורשות לרוב תחזוקה והמרבה בסניפים מרבה בתקלות. בשל הפריסה הרחבה בכל הארץ של רשתות קמעונאות לדוגמא, מצלמה תקולה אינה תמיד מוחלפת בזמן סביר. והתוצאה היא שלא תהיה הקלטה או אבטחה בזמן האמת.

בכל גישה שתיבחר ע”י העסק, חשוב שיהיה מי שמנטר את המצלמות ומכשירי ההקלטה יום אחר יום , נותן תמיכה טכנית, מתקן ומוודא כי הכל פעיל, תקין ומוכן לפעולה.

אף יותר חשוב מהתמיכה הטכנית במצלמות, הוא היעוץ על התצורה הנכונה ביותר למערך מצלמות האבטחה עבור העסק. אחרי הכל, הטכנולוגיה הטובה ביותר אינה שווה כקליפת שום אם אינה פעילה ומשרתת את המטרה לשמה היא הוצבה.

‘האח הגדול’ משקיע הון במצלמות, ולא כל עסק יכול לרכוש  או לנהל מערך מצלמות מסוג זה. אך בניגוד לאח הגדול עסק אינו תוכנית טלוויזיה, מטרתו אינו בידור, אלא אבטחה, תיעוד, מעקב, ובעיקר הרתעה. עם תכנון נכון, מטרות אלה הן בהחלט בהישג יד!